zaterdag 31 december 2011

Met slecht nieuws het jaar uit.

Met slecht nieuws ben ik 2011 ingegaan en met slecht nieuws ga ik het ook weer uit!
De tumoren in de lever laten weer groei zien. Met name 1 tumor, die van 2,5, is in korte tijd weer gegroeid naar rond de 6 cm. Exceptionele snelle groei noemde de oncoloog het.

Sinds verleden week, de dinsdag voor de Kerst, kreeg ik weer pijn. Pijn in mijn rechterzij, een pijn die ik herkende van de pijn in het voorjaar toen ik die enorme tumoruitbraak kreeg in de lever. Toch hoopte ik nog dat het kwam van alle drukte en gedoe in die week en te kort aan nachtrust. O.a. doordat m.n 's nachts ik veel wakker werd door de pijn. Maar de pijn ging niet over en werd telkens een beetje meer en ook begon ik mij steeds uitgeputter te voelen. Dus dinsdag na Kerst de oncoloog gebeld, die onmiddellijk zorgde dat ik donderdags een CT-scan kreeg (een week eerder dan geplanned) en gisteren zaten we bij hem.

Hoewel ik eigenlijk al wist dat het foute boel was, ben je toch niet opgewassen tegen de klap die je krijgt als je van je oncoloog hoort dat het weer mis is. Dat er weer groei is, dat de behandeling niet meer werkt (de kanker is resistent geworden voor de chemo) en dat hij verder niets meer kan betekenen voor me, dat alleen nog experimentele therapie een optie is. Hij heeft een rondje Nederland gebeld en alleen in het Antonie van Leeuwenhoek Ziekenhuis (AVL) is momenteel een experimentele fase 1 (betekent net uit het laboratorium) therapie. Omdat het AMC team betreffende mijn case  samenwerkt met het AVL zijn zij al bekent met mij. Wat zij precies gaan doen en wat het gaat betekenen vertel ik nog wel als ik aankomende week bij de oncoloog van het AVL ben geweest die vanaf nu mij gaat behandelen. Ik zal Sander Dalhuisen ontzettend gaan missen. Hij blijft wel op de zijlijn meekijken. Het was een geweldige arts die heel goed aanvoelde wat goed en belangrijk voor me was. En me altijd serieus heeft genomen. Hij zei gisteren: "Toen jij dinsdag belde wist ik dat het foute boel was".

En dat is het dus, hele foute boel, want er is dus nu alleen iets experimenteels over en daarna is het over en uit! En omdat mijn kanker sterk reageert op chemo's als ze aanslaan (hele snelle afname) reageren ze dus ook heel sterk als de chemo niets meer doet; de groei is dan dus enorm.
Dit zijn mijn vooruitzichten voor het nieuwe jaar, niet leuk dus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten